Wywiad z Aleksem Waserem, dyrektorem generalnym Grupy Bystronic

Porozmawiajmy przez chwilę o trendach, a konkretnie o aktualnych trendach w branży stalowej. Czy zaobserwował Pan w ostatnich latach nowe trendy, które są szczególnie atrakcyjne? Które z nich mogą się utrzymać?

Wśród naszych klientów na całym świecie wyczuwamy rosnący popyt na w pełni zintegrowane, kompleksowe rozwiązania w dziedzinie obróbki blach. Innymi słowy, chodzi o dostarczenie rozwiązań przygotowanych „pod klucz”, w przypadku których zachodzi szeroko zakrojone współdziałanie pomiędzy rozwiązaniami sprzętowymi i oprogramowaniem, które będą koordynowane na całym obszarze każdego procesu. W tym kontekście oprogramowanie stanowi element kluczowy. Oczywiste jest ponadto, że tak zintegrowane urządzenia muszą współdziałać w sposób jeszcze bardziej skuteczny i niezawodny niż dotychczas.

Połączony w sieć i zautomatyzowany horyzont procesów obróbki przekłada się na ogólny wzrost efektywności działań produkcyjnych. Dzięki temu użytkownik może cieszyć się wartością dodaną – są to: wyższa jakość, więcej elementów wyprodukowanych w jednostce czasu, wyższe przychody. Dzisiejszą technologię wyróżnia to, że zwiększa elastyczność produkcji. Wynikiem tego jest elastyczny proces obróbki nawet niewielkich partii oraz kompleksowych realizacji z blachy stalowej. Możliwość pogodzenia tych dwóch sprzecznych wymagań sprawia, że możemy kontynuować produkcję pomimo rosnących kosztów i presji czasu.

Która, Pana zdaniem, nowa technologia jest najbardziej przełomowa z punktu widzenia obróbki blach stalowych?

Myślę o laserach światłowodowych, jest to technologia cięcia, którą wprowadzono na rynek ok. 10 lat temu i która zrewolucjonizowała naszą branżę. Technologia ta okazała się szybsza, bardziej wydajna i energooszczędna niż wówczas stosowana technologia laserów CO2. Zauważyliśmy potencjał tej nowej technologii dla naszych klientów już na bardzo wczesnym etapie wdrażania.

W 2010 roku wydawało się nam, że laser światłowodowy nie powinien zdeklasować laserów CO2 przed 2020 rokiem. Ale postęp następował znacznie szybciej. Lasery światłowodowe udowodniły swoją wyższość nad technologią CO2 już w 2014 roku – 6 lat wcześniej niż przewidywaliśmy. Dziś (dzięki wysiłkom systematycznie wkładanym w rozwój) jesteśmy globalnym liderem na rynku światłowodowych systemów laserowych do cięcia. Ten przykład pokazuje, jak rewolucyjne technologie mogą zmienić oblicze branży w bardzo krótkim czasie. Dlatego też szybkość działania jest tak ważna w firmie Bystronic.

Dzisiaj mierzymy się z nowymi wyzwaniami ery cyfrowej. Widzimy tu jeszcze bardziej drastyczny postęp niż w przypadku technologii laserowych, tak z punktu widzenia firmy Bystronic, jak i naszych klientów. Nie chodzi już tylko o opracowanie nowej technologii, ale też przygotowanie zupełnie nowego modelu biznesowego i szybko reagujących rozwiązań organizacyjnych, które będą mogły je wspierać.

Nowoczesne technologie zawsze stanowią wyzwanie dla firm produkcyjnych z branży stalowej. Jak skutecznie radzić sobie z wciąż rosnącymi wymogami?

Środowisko biznesowe, w którym poruszają się nasi klienci, aktualnie jest w trakcie szeroko zakrojonych zmian, widać to po składanych przez nich zamówieniach. Hermetyczne branże czeka teraz rewolucja. Pojawiają się także nowe branże, które są w fazie narodzin i rozwoju, a w których także wykorzystuje się produkty metalowe. Dla naszych klientów oznacza to zmniejszenie wielkości partii, większą presję kosztową, a także krótsze czasy realizacji. Co więcej – coraz trudniej jest prognozować, jak zmieni się struktura zamówień. Działając w tak wymagającym środowisku, nasi klienci muszą planować i inwestować długookresowo, aby utrzymać pozycję względem konkurencji, którzy także nie przestają inwestować. W takich warunkach chcemy wspierać naszych klientów w całym tym procesie jako partner zajmujący się usługami i technologią, ale też potrafiący patrzeć w przyszłość.

Razem z naszymi klientami szczegółowo analizujemy, jaki będzie kolejny logiczny krok rozwoju w danym środowisku produkcyjnym, co zrobić, żeby utrzymać dobrą pozycję na rynku. Na przykład warsztaty produkcyjne powinny rozważyć kolejny krok, inwestując w silne lasery światłowodowe wyposażone w automatyczne rozwiązania do załadunku i wyładunku, które pozwolą na zwiększenie wydajności, albo całkowicie automatyczny przepływ materiałów i danych, który pozwoli na autonomiczną pracę na wielu zmianach. Podobne wyniki uzyskujemy dzięki automatyzacji naszych giętarek. W przypadku zaawansowanych klientów i dużych zakładów zajmujących się obróbką należy rozważyć wejście w znacznie większe gabaryty. Mówimy tu o kompleksowych rozwiązaniach obejmujących cięcie, gięcie, przenoszenie materiału, a także zarządzanie procesem oraz danymi.

Pamiętajmy jednak, że nie oferujemy naszym klientom samej tylko technologii. Dajemy im coś znacznie więcej. Kontynuujemy nasze wsparcie także po zakończeniu montażu nowego sprzętu, analizujemy procesy, pracę warsztatu, przeprowadzamy szkolenia technologiczne. W ten sposób pomagamy klientom znacznie ulepszyć jakość ich procesu produkcji. Inwestycje w nowe technologie mają sens tylko, jeśli opracuje się rozwiązania dla klientów, które spowodują wytworzenie namacalnej wartości dodanej dla ich biznesu.

W jaki sposób wybór dostawcy technologii obróbki blach stalowych wpływa na konkurencyjność działalności?

W dzisiejszych czasach wybór dostawcy sprzętu określa wygranych i przegranych w tak konkurencyjnym środowisku, które coraz bardziej przyspiesza i ma coraz większe oczekiwania wobec firm zajmujących się obróbką stali na całym świecie. Sukces na rynku obróbki blach stalowych wymaga długookresowego partnerstwa w dziedzinie dostarczania technologii i serwisu. Musi to być dostawca, który towarzyszy swoim klientom na każdym kroku. Musi on opracowywać dostosowane rozwiązania do szczególnych potrzeb swojego klienta. To wszystko razem z maszynami, oprogramowaniem i serwisem będzie odgrywać kluczową rolę w procesie rozwoju.

W przypadku klientów najważniejsza jest opłacalność procesu produkcji, przestoje są niedopuszczalne. To właśnie zapewnia nasz całościowy pakiet know-how, sprzętu, oprogramowania i usług.

Ma Pan wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu dostarczaniem rozwiązań dla sektora przemysłowego. Zarządza Pan firmą Bystronic od 2013 roku. Co ukształtowało w największym stopniu Pana ścieżkę zawodową?

Na moich poprzednich stanowiskach przyświecała mi zawsze jedna idea: wprowadzać na rynek innowacyjne rozwiązania, jednocześnie skupiając się nieodmiennie na potrzebach klienta. Jestem przekonany, że firma rozumiejąca sytuację i potrafiąca rozwiązać problemy swoich klientów nie może nie odnieść sukcesu.

Co uważa Pan za swój największy sukces zawodowy podczas zarządzania firmą Bystronic?

W bardzo krótkim czasie firma Bystronic zwiększyła swój zasięg ze średniej wielkości dostawcy maszyn do obróbki i stała się firmą, która odniosła sukces w skali globalnej. Nasza strategia opierała się na tym, że w ostatnich latach skupialiśmy się na inwestycjach, w których widzieliśmy potencjał dla zwiększenia naszego udziału rynkowego. Zreorganizowaliśmy nasze portfolio produktów, część ograniczyliśmy, inne rozbudowaliśmy, tak aby zapewnić odpowiednie pokrycie segmentów złotego, srebrnego i brązowego. Pozyskaliśmy specjalistów od różnych technologii, np.: DNE Laser (Chiny), FMG (Szwajcaria), TTM Laser (Włochy) oraz Antil (Włochy), którzy wsparli nas w tym procesie. Pozwoliło to nam wprowadzić nie tylko nowe technologie, ale też otworzyło dla nas nowe miejsca produkcji na terenie Chin, Szwajcarii i Włoch. Aktualnie w budowie jest nowy zakład w okolicach Chicago, dzięki niemu będziemy mieli jeszcze jeden zakład produkcyjny na terenie USA.

Wraz z obraną strategią rozwoju miałem możliwość kierować firmą Bystronic w ważnym okresie zmian. W ciągu ostatnich lat firma zmieniła się z konwencjonalnego producenta maszyn w dostawcę zintegrowanych rozwiązań do obróbki blach stalowych. Ta transformacja pozwoliła nam na przygotowanie metod, dzięki którym krok po kroku wyposażamy naszych odbiorców w rozwiązania pozwalające im na działanie w najróżniejszych sytuacjach, a także na dostarczanie odpowiednich rozwiązań dla odbiorców przemysłowych.

Konkurencja na rynku laserów do cięcia blach jest ogromna i z każdą chwilą jest coraz większa. Jak w takiej sytuacji radzi sobie Bystronic?

Wzmacniamy naszą pozycję rynkową i oferujemy naszym klientom najlepsze technologie i usługi. W ciągu ostatnich lat, dzięki pozys­kaniu nowych zasobów do naszego łańcucha procesów cięcia i gięcia, mogliśmy bardzo precyzyjnie rozszerzyć nasze portfolio technologiczne. Chcieliśmy dotrzeć do odbiorców z nowych segmentów rynkowych, dzięki temu Bystronic opracował i wprowadził na rynek nowe linie produktowe w szerokim wyborze segmentów cenowych.

Firma Bystronic zwiększyła także swoją obecność na rynku globalnym w dziedzinie sprzedaży i usług – wszędzie, gdzie jesteśmy, chcemy wzrastać razem z naszymi klientami. Założyliśmy przez to nowe spółki zależne na terenie: Japonii (2016), Australii (2016), Węgier (2017), Malezji (2017), Wietnamu (2018), Ameryki Południowej (2019) oraz Tajlandii (2019). Naturalnie inwestujemy też w nasze zaplecze w Polsce. Doceniamy poziom zaufania, którym obdarzają nas nasi klienci. Obsługujemy wielu klientów o wieloletnim stażu, ale też zwiększa się liczba naszych nowych klientów. Z każdą nową lokalizacją biznesową chcemy istotnie zwiększyć zakres naszej współpracy; tak stanie się w przypadku naszych zakładów w Polsce.

Jaką rolę odgrywa polski rynek w globalnej strategii firmy? Czy w jakimś stopniu wyróżnia się on na tle europejskim?

Polska od zawsze była ważnym rynkiem dla firmy Bystronic. Od lat współpracujemy ściśle i skutecznie z wieloma polskimi klientami. Liczba użytkowników, którzy zaufali rozwiązaniom Bystronic, stale rośnie. To, co wyróżnia Polskę, to użytkownicy stawiający na innowacyjność technologii. Na chwilę obecną oznacza to lasery światłowodowe i rozwiązania do automatyzacji procesów cięcia i gięcia.

Spotykamy się przy okazji otwarcia nowej centrali polskiego oddziału Bystronic. Czy możemy spodziewać się dalszych inwestycji w polską firmę?

Bystronic będzie kontynuować inwestycje na rynkach wzrastających. Dzięki naszym ostatnim inwestycjom w Polsce nasza pozycja jest obecnie bardzo dobra. Mamy nowe biura obsługi sprzedaży i centrum serwisowe. Mamy też Centrum Prezentacyjne, w którym nasi klienci mogą zapoznać się bezpośrednio z naszymi najnowszymi technologiami i aplikacjami.

Pozwolę sobie zakończyć pytaniem natury osobistej: jakiego rodzaju wartości i inspiracje są dla Pana najważniejsze? Co ukształtowało Pana najmocniej?

Dla mnie osobiście najważniejsze są nasze wartości korporacyjne: „Zaangażowanie”, „Innowacyjność”, i „Otwartość”. Wartości te wdrażam w życie każdego dnia wraz z ok. 2800 pracownikami Bystronic, gdy pracujemy razem, gdy przygotowujemy nowe rozwiązania i gdy wspieramy naszych klientów. Dla nas wartości te są kluczowe, abyśmy mogli być tacy, jakich znają i doceniają nasi klienci. Jesteśmy najlepszym wyborem.

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij