Oprogramowanie „uszyte na miarę” to idealne rozwiązanie dla każdej firmy produkcyjnej dążącej do rozwoju i automatyzacji swojej działalności. Firma Lantek po raz kolejny udowodniła, że specjalizuje się w niestandardowych rozwiązaniach.

Fortaco Sp. z o.o. jest wiodącym partnerem produkcji dla firm działających w obszarze inżynierii mechanicznej przemysłu ciężkiego (rolnictwa, leśnictwa, budownictwa, transportu materiałów czy górnictwa) oraz największym w Europie uczestnikiem tej branży. Spółka prowadzi działalność w Finlandii, Estonii, Polsce, na Węgrzech i Słowacji. W Polsce posiada dwa oddziały: we Wrocławiu i w Janowie Lubelskim. Wrocławski oddział Fortaco Sp. z o.o. specjalizuje się w tworzeniu konstrukcji stalowych oraz nowych technologii. Głównymi produktami firmy są trwałe spawane i obrabiane części maszyn, ramy i konstrukcje stalowe dla rynku transportu materiałów i kontenerów, dla górnictwa oraz dla leśnictwa.

W poszukiwaniu alternatywy

W ciągu ostatnich kilku lat firma Fortaco Wrocław znacznie się rozwinęła, zwiększyła liczbę klientów, a co za tym idzie – również liczbę zamówień, przez co zarządzanie zamówieniami i produkcją stało się bardziej skomplikowane. Dotychczas stosowane oprogramowanie do obsługi pracy maszyn tnących okazało się niewystarczające przy zaistniałych potrzebach produkcyjnych. Zaczęto zastanawiać się nad zmianą systemu na taki, który z jednej strony byłby dopasowany do bieżących potrzeb firmy, a z drugiej – sprzyjałby dalszemu rozwojowi przedsiębiorstwa.


– Poszukiwaliśmy alternatywy dla wcześniej używanego oprogramowania, które nie spełniało naszych oczekiwań, było dość toporne i brakowało w nim usprawnień, które zwiększyłyby stopień automatyzacji produkcji. Przede wszystkim zależało nam na zmniejszeniu czasu przygotowania produkcji oraz na dwustronnej integracji z systemem SAP (zintegrowanym modułowym pakietem oprogramowania ERP wspierającym zarządzanie w organizacjach) – podkreśla Sylwia Siedlecka, Project Leader z Fortaco Wrocław.

Rozwiązania firmy Lantek są znane i cenione w branży przemysłowej. Tym razem to pozytywna opinia była iskierką zapalną do rozpoczęcia rozmów o ewentualnej współpracy. – Firmę Lantek polecił nam jeden z producentów maszyn, który już wcześniej wdrażał u siebie rozwiązania tego producenta i bardzo je sobie chwalił. Dowiedzieliśmy się, że program sprawdził się w kilku zakładach o podobnym profilu do Fortaco, więc postanowiliśmy również spróbować – dodaje Dariusz Jamroz, Production Line Manager z Fortaco Wrocław.

Znaczenie analizy przedwdrożeniowej

– Profesjonalna, wykonana zgodnie ze strategią firmy Lantek analiza przedwdrożeniowa daje nam możliwość rozwiązywania indywidualnych potrzeb czy trudności występujących w konkretnej firmie. Specjalizujemy się w programowaniu na potrzeby klientów. Oczywiście Lantek posiada produkt, który jest w 90% gotowym rozwiązaniem dedykowanym dla branży metalowej, w której się specjalizuje. Natomiast zostawiamy te 10% na personalizację naszych produktów pod konkretne potrzeby klienta, a te potrzeby najczęściej wyłapywane są właśnie w trakcie analizy przedwdrożeniowej – wyjaśnia Damian Olszowski, kierownik sprzedaży firmy Lantek.

Firma Fortaco Sp. z o.o., podobnie jak inne współczesne przedsiębiorstwa, stawiała na oprogramowanie ukierunkowane na rozwój i nieustanne wdrażanie nowych rozwiązań i aktualizacji. Cały proces przygotowywania optymalnego rozwiązania trwał dość długo. Wdrożenie poprzedziły seria spotkań, wymiana koncepcji i pomysłów, a nawet warsztaty, które odbyły się w katowickiej siedzibie firmy Lantek. W trakcie trwania tych warsztatów w przeciągu dwóch dni prezentowano i testowano oprogramowanie i jego możliwości. Pokazało to, jak dużo korzyści można wynieść z integracji proponowanej przez producenta właśnie tego systemu. Dużymi plusami okazały się: dwukierunkowość tej integracji, zwiększenie przejrzystości procesu produkcji, możliwość wymiany większej ilości danych w różnych momentach i na różnych etapach pracy czy przyjazny interface.

Pozostawała jeszcze jedna kwestia do rozwiązania – Fortaco Wrocław jako część Fortaco Sp. z o.o. funkcjonuje według ściśle określonych, jednolitych standardów obejmujących wszystkie oddziały. Dla przedsiębiorstwa o tak szerokiej skali działania i zasięgu jest niezwykle istotne, aby firma stanowiła jedność pod kątem organizacyjnym, nawet jeśli poszczególne oddziały mają nieco inną specyfikę produkcji. W praktyce oznaczało to konieczność przekonania centrali firmy do zmiany oprogramowania i wynikających z tej zmiany korzyści dla całej firmy.

– Udało nam się przekonać mieszczącą się w Finlandii centralę Fortaco do zmiany wcześniej funkcjonującego systemu. Organizowaliśmy wideokonferencje, żeby pokazać wspólne rozwiązania dla całej Grupy i ich korzystny wpływ na całokształt funkcjonowania Spółki. Poskutkowało to wdrożeniem systemu w polskim, ale również w węgierskim oddziale firmy Fortaco. Mamy nadzieję, że w przyszłości zaowocuje to dalszym poszerzaniem naszej współpracy o kolejne oddziały Grupy – dodaje Damian Olszowski.

Oprogramowanie firmy Lantek zostało wdrożone w Fortaco Wrocław w sierpniu 2018 roku na wypalarkach gazowych oraz plazmowej. Zastosowane oprogramowanie obejmuje cztery podstawowe moduły:

  • Lantek Expert Cut Plus – moduł CAD/CAM do zarządzania nestingami oraz funkcjami CNC maszyn wycinających,
  • Lantek MES Manager – system klasy MES pozwalający na zarządzanie zleceniami produkcyjnymi w powiązaniu z systemami CAD/CAM,
  • Lantek Integra Inventory – zapewnia podgląd w czasie rzeczywistym informacji związanych z zapasami danych w magazynie,
  • Lantek MES WOS – moduł służący do raportowania produkcji.

System daje również możliwość zastosowania go w pracy giętarek – umożliwia korzystanie z opcji dodawania linii gięcia już na etapie planowania procesu cięcia, co znacznie usprawnia cały proces. Zostało również zaimplementowane specjalne rozwiązanie dedykowane dla Fortaco Wrocław do zarządzania prototypami. Jest to funkcjonalność zaprojektowana wspólnie z klientem w odpowiedzi na jego potrzeby – daje możliwość kontroli w procesie produkcyjnym detali, które trafiają na produkcję po raz pierwszy.

Korzyści płynące z wdrożenia

Korzyści wypływających z zastosowania oprogramowania Lantek jest wiele i są one widoczne na wielu płaszczyznach: zarówno z punktu widzenia pracownika produkcji, inżynierów procesu palenia, kadry kierowniczej, jak również specjalistów zajmujących się planowaniem produkcji.

– Jako zaletę należy przede wszystkim wymienić intuicyjny, łatwy w obsłudze interface, dający możliwość sortowania i grupowania zleceń. Ogromnymi ułatwieniami są: wspomniana już wcześniej, ale warta podkreślenia dwustronna integracja z systemem SAP, możliwość rozliczania wydajności, produktywności i efektywności pracowników, autonesting, możliwość podglądu na bieżąco statusu pracy maszyn z poziomu biura, możliwość śledzenia produkcji czy wgląd do danych historycznych. Moduł Lantek Integra jest połączony ze stanami magazynowymi w SAP, co umożliwiło nam kontrolę stanu magazynowego arkuszy blach bezpośrednio z poziomu programu do tworzenia programów na cięcie arkuszy stali – dzięki takiej integracji nie musimy używać dwóch systemów. Dzięki wbudowanemu komunikatorowi w moduł Lantek WOS oraz możliwości wyboru przez pracownika przyczyn zatrzymania pracy maszyn usprawniona została komunikacja pomiędzy pracownikami, inżynierami a kadrą kierowniczą – podsumowują inżynierowie odpowiedzialni za proces cięcia, Przemysław Niemiec i Łukasz Wielkopolski.

Plusem i ułatwieniem jest również zdecydowanie polskie przedstawicielstwo, co przekłada się na szybkość reakcji supportu i obsługi posprzedażowej, która w przypadku większości sytuacji jest natychmiastowa. Wdrożenie, jak wiadomo, jest procesem ciągłym. Firma sprawdza, testuje nowe środowisko pracy i niezbędny jest ciągły kontakt z przedstawicielem producenta. Dopiero działające środowisko, czyli praca na tak zwanym żywym organizmie, pozwala pewne kwestie zweryfikować w praktyce, lepiej dostosować. Z tego względu firma Lantek stawia na długoletnią współpracę z klientem, wsparcie serwisowe i pomoc zarówno przed decyzją zakupową, w trakcie wdrożenia oraz po pełnej instalacji systemu. Współpraca i wdrażanie nowych rozwiązań polega również na wzajemnej wymianie doświadczeń, producent systemu również uczy się i udoskonala swój produkt, a z drugiej strony dostarcza optymalnie dopasowane rozwiązanie dla klienta.








W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij