Zwiększające wydajność frezowania walcowego superstopów żaroodpornych z grupy ISO S frezy trzpieniowe do wysokich posuwów doskonale nadają się do zastosowań w przemyśle lotniczym.

W celu zwiększenia wydajności frezowania materiałów z grupy ISO S, firma Sandvik Coromant, będąca ekspertem w dziedzinie narzędzi skrawających i systemów narzędziowych, wprowadziła do asortymentu nową linię frezów trzpieniowych w wyjątkowych gatunkach i geometriach. Frezy CoroMill® Plura HFS (od High-Feed Side milling) do frezowania walcowego z wysokimi posuwami materiałów z grupy ISO S zapewniają wysoką niezawodność i produktywność podczas obróbki przedmiotów wykonanych ze stopów tytanu i superstopów na bazie niklu, gwarantując korzystny przebieg frezowania zarówno w przypadku części do silników lotniczych jak i kadłubów samolotów.

Dla sprostania wyzwaniom związanym z przewidywanym wzrostem rynku lotniczego w nadchodzących latach, asortyment frezów CoroMill Plura HFS został rozszerzony o dwie rodziny frezów trzpieniowych przeznaczonych do obróbki stopów tytanu i jedną rodzinę zoptymalizowaną pod kątem obróbki stopów żaroodpornych na bazie niklu. W przypadku charakterystycznych dla obróbki tytanu wyzwań związanych z odprowadzaniem wiórów i wydzielaniem się ciepła, firma Sandvik Coromant opracowała dwie wersje frezów, odpowiednio do obróbki w zwykłych warunkach dla odprowadzania wiórów, oraz wersję z wewnętrznym doprowadzeniem chłodziwa i system wspomagający chłodzenie (wniosek patentowy w toku) zapewniającą optymalną kontrolę przebiegu odprowadzania wiórów i temperatury.

Frezy trzpieniowe do tytanu występują w gatunku GC1745, z rdzeniem z udarnego, drobnoziarnistego (submikronowa grubość ziaren) węglika spiekanego charakteryzującego się ostrymi, kształtowanymi krawędziami, zoptymalizowanymi pod kątem bardzo udarnych zastosowań frezarskich. Ponadto jego wielowarstwowe pokrycie zawierające krzem, zapewnia doskonałą odporność na ścieranie i niską przewodność cieplną. Frezy te charakteryzują się geometrią z sześcioma rowkami wiórowymi bez ostrza centralnego i z nierównomierną podziałką. Ponadto wymiary rdzenia zostały dobrane tak, aby zapewnić wyższą sztywność przydatną w obróbce stopów tytanu. Specjalnie pod kątem frezowania źle skrawalnych materiałów dobrano też promień naroża, kąt natarcia i przyłożenia.

We frezach przeznaczonych do superstopów żaroodpornych na bazie niklu zastosowany został gatunek GC1710, który również posiada ostre, specjalnie ukształtowane krawędzie skrawające. Twardy, odporny na ścieranie, drobnoziarnisty węglik został zoptymalizowany po kątem odporności na wysokie obciążenia robocze występujące podczas obróbki twardych, mocno przywierających i utwardzających się na skutek obróbki materiałów takich jak np. starzony Inconel 718. Nowe pokrycie nanoszone z wykorzystaniem innowacyjnej technologii HIPIMS (impulsowe rozpylanie magnetronowe dużej mocy), posiada właściwości zmniejszające adhezję, dzięki którym można uniknąć tworzenia się narostu oraz wydłużyć trwałość narzędzia.

- Nowe frezy zostały zaprojektowane specjalnie do frezowania walcowego z wysokimi posuwami przy dużych osiowych głębokościach skrawania (ap) i niewielkich promieniowych zagłębieniach w materiał (ae) oraz jednoczesnego zapewniania kontroli maksymalnej grubości wiórów, dzięki czemu można odpowiednio ograniczać siły skrawania i zagwarantować stabilny przebieg obróbki - wyjaśnia Tiziana Pro, odpowiedzialna za sprzedaż jednolitych frezów trzpieniowych w firmie Sandvik Coromant. - Dzięki temu możemy uzyskać dwie korzyści: Zwiększona produktywność przekłada się na większą przepustowość, a wyższa trwałość i niezawodność pozwala zmniejszyć liczbę wybraków, co jest szczególnie istotne podczas obróbki kosztownych przedmiotów. Inne korzyści dla klienta to niższy koszt narzędzia przypadający na obrobiony przedmiot i wyższy poziom bezpieczeństwa.

Przedmioty obrabiane za pomocą tych narzędzi to tytanowe części skrzydeł i wsporników, a także obudowy silników wykonane z Inconelu 718. Są one również z powodzeniem wykorzystywane w sektorach przemysłu takich jak branża naftowa i gazownicza, medyczna oraz sporty samochodowe, w których coraz powszechniej stosowane są stopy tytanu i na bazie niklu.
 
Aby zaprezentować potencjalne korzyści jakie może przynieść wykorzystanie tych produktów, przeprowadzony został test u klienta polegający na poddaniu obróbce korpusu turbiny niskiego ciśnienia ze stopu na bazie niklu, starzonego Waspaloy 420. Podczas testu, w którym użyto pionowego centrum obróbkowego, zwiększono osiową głębokość skrawania i zmniejszono szerokość frezowania (duże siły promieniowe zwykle powodują problemy związane z ugięciem narzędzia). W porównaniu z produktem konkurencyjnym o takiej samej średnicy (12 mm), frez trzpieniowy CoroMill® Plura HFS pozwolił uzyskać znacząco wyższą wydajność skrawania, poprawiając produktywność o imponującą wartość 198%. W wyniku udanego testu klient zdecydował się na zamawianie nowych frezów począwszy od 1 października 2017.