Tegorocznym zwycięzcą międzynarodowego konkursu Swedish Steel Prize jest firma Kiruna Wagon ze Szwecji. Nagroda przyznana została za innowacyjne rozwiązanie wagonów kopalnianych pod nazwą Helix Dumper.

- Kiruna Wagon z powodzeniem rozwinęła dobry pomysł i zastosowała stale o wysokiej wytrzymałości, by zamienić go w całkowicie nowe rozwiązanie o wysokiej jakości - mówi Eva Petursson, przewodnicząca jury Swedish Steel Prize oraz szefowa działu badań i rozwoju w SSAB.
 
Helix Dumper to system wywrotek do dalekobieżnego transportu kolejowego i efektywnego rozładunku kopalin. Zastosowanie zaawansowanych stali konstrukcyjnych o wysokiej wytrzymałości i stali trudnościeralnych pozwoliło zaprojektować lekkie wagony połączone ze stacjonarnym terminalem Helix, służące do szybkiego rozładunku obrotowego. Innowacyjne rozwiązanie cechuje się prędkością rozładunku 25 000 ton na godzinę, czyli dwa razy większą od innych systemów.

W finalnym projekcie, do wykonania wagonów wykorzystano zarówno konstrukcyjną stal Strenx, jak i trudnościeralną blachę Hardox.
 
W porównaniu do innych systemów, kompletny system rozładunkowy dla Helix kosztuje 1/7 ceny wagonu obrotowego. Dodatkowo Helix wykorzystuje część potencjalnej energii rudy do przesuwania wagonów do przodu w trakcie rozładunku. Oznacza to, że nie jest potrzebna dodatkowa energia i generowane jest dużo mniej pyłu i hałasu.
 
Nagroda Swedish Steel Prize przyznana została po raz osiemnasty, a zwycięzca otrzymał statuetkę wykonaną przez rzeźbiarza Jörga Jeschke oraz nagrodę pieniężną w wysokości 100 000 SEK.
 
Drugie miejsce w tegorocznej edycji konkursu zdobyły firmy Fermel z RPA, JMG Cranes z Włoch oraz Wabash National z USA.