Zapraszamy do zapoznania się z relacją z Międzynarodowego Forum Aerospace i Forum Die & Mould w Makino.

Co dla przemysłu Aerospace oraz branży Die & Mould oznacza czwarta fala industrializacji? Jaka jest przyszłość bezobsługowej produkcji? Jak mniejsze firmy mogą się odnaleźć i przygotować na koncept Industry 4.0?

To jedne z pytań, które zdominowały Międzynarodowe Forum Aerospace i Forum Die & Mould, które odbyły się w Centrum Technologicznym Makino w Kirchheim unter Teck (Niemcy) i w których uczestniczyło łącznie pond 300 uczestników z całej Europy. Trzydniowe Forum rozpoczęło się od powitalnego lunchu, po którym miała miejsce sesja Die & Mould: „Industry of tomorrow” będąca ciekawym połączeniem ekskluzywnych prezentacji ekspertów, dyskusji panelowych i prezentacji na żywo na maszynach. Poruszany przekrój tematyczny obejmował obecny status quo w branży jak też i przyszłościowe zagadnienia obróbki przyrostowej i automatyzacji w obróbce EDM.

W swoim kluczowym przemówieniu ”Branża Die & Mould w czasach rewolucji technologicznej Industry 4.0 – technologia i organizacja” dr Kristian Arntz z Ośrodka Naukowo-Dydaktycznego WBA w Aachen wskazał, iż, • “rosnące zapotrzebowanie na produkty złożone i wielowariantowe przy zachowaniu niskich kosztów produkcji i krótkich terminów dostawy zmusza firmy produkcyjne do wdrażania bardziej elastycznej i sieciowej produkcji ”.

Automatyzacja i koncept Industry 4.0
W trakcie obydwu dni przeprowadzone zostały dyskusje panelowe moderowane przez Susanne Schröder, redaktor naczelną magazynu Form+Werkzeug, które były poświęcone przede wszystkim automatyzacji i konceptowi Industry 4.0. Malejąca liczba wykwalifikowanych operatorów maszyn w sektorze produkcyjnym i powiązane z tą tendencją przyszłe konsekwencje to tematy, którym poświęcono dużo uwagi. Paneliści jak dr Wolfgang Leonhardt, dyrektor generalny Leonhardt Graveurbetrieb zwrócił uwagę, że jednym z największych problemów jest znalezienie odpowiedniego operatora, który będzie znał złożoność tematu i rozumiał związek pomiędzy rzemiosłem wykonania a cyfryzacją procesu.

W tym samym tonie, podczas swojej prezentacji pt. „Nowe wyzwania i perspektywy dla automatyzacji w obróbce EDM” Klaus Lemke, dyrektor zarządzający Triwefo GmbH, stwierdził, że choć automatyzacja przynosi szereg korzyści, takich jak krótsze czasy realizacji zamówień, szybszą wymianę drutu, itp. to jednak umiejętności ludzkie mają niebywałe znaczenie. Poruszona została tu kwestia sterowanych automatycznie operacji, takich jak błędy narzędzia lub oprzyrządowania, które muszą być automatycznie kompensowane przez obrabiarki.

Nowe maszyny i ich funkcje
W trakcie prezentacji na żywo zadebiutowało nowe pionowe centrum obróbcze D200Z.To przygotowane do automatyzacji 5-osiowe centrum, które oferuje swoim użytkownikom bezkonkurencyjną w 5-osiach dokładność cięcia wzbudziło duże zainteresowanie wśród zwiedzających. Podobnie było w przypadku demonstracji na żywo z wykorzystaniem nowego centrum do obróbki precyzyjnej iQ500.

Część forum poświęcona branży Aerospace rozpoczęła się w podobnym formacie lunch-to-lunch w dniu 25 stycznia i koncentrowała się głownie wokół tematu „Innowacyjnych Procesów Produkcyjnych”, prezentacji włącznie z prezentacjami na temat innowacji procesowych, maksymalizacji zwrotów z inwestycji (ROI) i najnowszych osiągnięć Makino w branży lotniczej. Dyrektor generalny Makino Aerospace Group Japan, Masayoshi Hirahata zaprezentował długo oczekiwane nowe maszyny oraz kilka nowych imponujących funkcji dla istniejących już maszyn.

Niedobory wykwalifikowanych pracowników
Duże zainteresowanie wzbudziła moderowana przez dr Anke Kovar, kierownika ds. zarządzania siecią z Niemieckiej Agencji Kosmicznej (DLR) w Stuttgarcie dyskusja panelowa. Interakcja pomiędzy publicznością, a panelistami ożywiła się znacznie, kiedy pojawił się temat automatyzacji i sterowanej automatycznie, bezzałogowej obsługi. Jak tłumaczył Rolf Schmidt, dyrektor zrządzający Makino GmbH: - Niedobór wykwalifikowanych operatorów wymaga przejścia w kierunku obsługi bezzałogowej. Istotne jest, aby zrozumieć, że w tym scenariuszu niezawodność i precyzja maszyny stają się jeszcze bardziej ważne w celu zapewnienia maksymalnej wydajności i minimalnych czasów przestoju maszyny.

Demonstracje na żywo
Podczas demonstracji na żywo Grupa Makino Aerospace przedstawiła kilka innowacji procesowych, które poprały wcześniejsze prezentacje. W centrum uwagi była obróbka 5-osiowa, a przykładowe innowacje procesowe zostały pokazane na kilku maszynach. Głównymi atrakcjami były: • 5-osiowa obróbka Inconel’ u na EDBV8, prezentacja maksymalizacji zwrotu z inwestycji (ROI) z optymalizacją czasu potrzebnego na przygotowanie narzędzi na MAG1 oraz obróbka 5-osiowa do zmniejszenia liczby zamocowań. Aby jeszcze bardziej podkreślić innowacje procesowe zaprezentowano Makino a61nx-5E osłonę, z uchwytem zaprojektowanym w celu maksymalizacji jakości części. Zaprezentowano również w jaki sposób działa w czasie rzeczywistym System Zabezpieczający przed Kolizją (CSG). Sesja Aerospace, na którą składały się prezentacje ekspertów i prezentacje na żywo została zakończona spotkaniem typu B2B, które było szansą dla jego uczestników do pozyskania nowych kontaktów biznesowych.

Najbliższe Międzynarodowe Forum Aerospace i Forum Die & Mould odbędzie się w styczniu 2018 roku.